Kirjoittajan arkistot: Digiloikka 2020

Perusopetuksen digitalisuuden nykytilan selvitysraportti on julkaistu

Perusopetuksen digitalisuuden nykytilan selvitysraportti julkaistiin helmikuun lopussa. Kyseinen selvitys toimii pohjana perusopetuksen digitaalisuuden kehittämissuunnitelmalle ja digistrategialle, jotka valmistuvat tämän kevään aikana.

Projektin selvitystyön aikana huomattiin, että perusopetuksen digitaalisuutta on kehitetty Oulussa hyvin. Tämän lisäksi on asioita, joiden edistämiseen on tärkeää keskittyä myös tulevaisuudessa. Verkkoyhteyksien toimivuudessa ja muun muassa päätelaitteiden määrissä on suurta hajontaa eri kouluyksiköiden välillä. Lisäksi huomattavalla osalla opettajista on haasteita opettaa niitä digitaalisia taitoja oppilailleen, jotka ovat merkittyinä kullekin vuosiluokkatasolle oppilaiden osaamistavoitteiksi. Kaupungin sisällä digitaalisuuteen liittyvää johtamista tulee selkeyttää niin koko sivistys- ja kulttuuripalveluiden kuin koulujen tasolla.

Koko raportti on luettavissa Oulun kaupungin sivuilla: https://www.ouka.fi/documents/64277/104162/Digiloikka2020_selvitysraporttii.pdf/c5b87f1a-e5b7-4f4e-ad7d-f8c5955298db

Terveisin,

Digiloikka-tiimi

Opettajien osaaminen mahdollistaa onnistuneen digiopetuksen

Kouluvierailuilla opettajien jututtamisen lisäksi kerättiin aineistoa lomakkeella ja Walk in –työpajaosuudella. Lomakkeelle avattiin avoimien kysymyksien avulla opetustilannetta, jossa hyödynnettiin digitaalisia ratkaisuja onnistuneesti. Opettajat kertoivat tarkemmin onnistumisen taustalla olevista tekijöistä, joihin lukeutui mm. toimivat ja saatavilla olevat laitteet, opettajan oma osaaminen ja toimivat sovellukset ja hyvä etukäteissuunnittelu.

Digitaalisten ratkaisujen käyttö onnistuneesti on opettajan näkökulmasta usein kasvattanut oppilaiden motivaatiota ja näin tehostanut oppimista. Digitaaliset ratkaisut ovat tuoneet myös helpomman tavan toteuttaa jonkin työvaiheen ja siten myös positiivisen kokemuksen opetustilanteesta. Muistiinpanojen teko ja töiden raportointi on helpompaa, kun voidaan esimerkiksi tehdä portfolio OneNotessa ja hyödyntää oppilaiden tuottamaa kuvamateriaalia sen tukena. Myös töiden seuranta helpottuu, kun opettaja pystyy tarkistamaan oppilaskohtaisen etenemisen ohjelmasta koko opetusjakson ajan. Sanakokeita ei tarvitse tulostaa, vaan voidaan käyttää esimerkiksi Formsilla luotuja kokeita, kustantajan valmiita materiaaleja tai vaikka visailun hengessä Kahootia.

Suosittu visailuohjelma Kahoot

Lomakevastauksia analysoidessamme huomasimme monia hyviä esimerkkejä helpottamaan tai tuomaan lisämaustetta opetukseen. Tässä listattuna muutama digivinkki osaavilta opettajiltamme:

  • Oppilaiden jakaminen ryhmiin tapahtuu helposti esimerkiksi TeamShaken avulla
  • Omien kirjojen tekemiseen voi käyttää Book Creatoria tai OneNotea
  • Animaatioita voi iPadilla tehdä iMotionilla, muilla tablet-laitteilla voi käyttää esimerkiksi Movie Makeria tai Stop Motionia
  • Suunnistamiseen saat uutta näkökulmaa QR-koodien avulla tai viemällä tehtävänannot seppo.io:hon
  • Kyselyitä ja esimerkiksi kielten sanakokeita voi tehdä Kahootin avulla, joka mainittiin oppilaita innostavaksi sovellukseksi
  • Listauksen vapaasti kuvia tarjoavista kuvapankeista löydät täältä: https://www.omnipartners.fi/artikkelit/parhaat-ilmaiset-kuvapankit/
  • GarageBand-sovelluksella voi tehdä omia kappaleita valmiista rytmi- ym. elementeistä
  • Sykemittareiden ja eri älypuhelimien sovellusten avulla voi tarkkailla omaa aktiivisuuttaan tai kuljettua reittiä esimerkiksi liikunnan tunneilla

Opettajien osaaminen on tärkeässä asemassa digitaalisuuden hyödyntämisen suhteen opetuksessa. Tämä tiedostaen pyrimme luomaan kestäviä ratkaisuja osaamisen tukemiseksi ja parantamiseksi hyödyntäen esimerkiksi Opeka-kyselyn vastauksia ja aineistoamme Oulun koulujen ”digiloikan” kehitystyössä.

Digiloikka 2020 –tiimi

Koulujen digitalisuuden kehittämistä rehtorifoorumilla

Aikaisemmassa tekstissä kerroimme, että kouluvierailuiden jälkeen järjestämme mm. osallistavia työpajoja, joissa kehitämme aineiston pohjalta perusopetuksen nykyistä tilannetta. Näistä yksi järjestettiin tiistaina 7.11.2017 Hiukkavaaran monitoimitalolla. Hiukkavaaraan kokoontui peruskoulujen rehtoreiden kehittämisfoorumi, jonka aiheena oli digitaalisuuden kehittäminen kouluissa. Paikalle kokoontui reilun 50 henkilön asiantuntijaryhmä sisältäen rehtoreiden lisäksi henkilöitä mm. Sivistys- ja kulttuuripalveluiden HR:stä ja ICT-tiimistä.

Työpajatyöskentelyä Hiukkavaaran koululla

Päivän ohjelmasta vastasi Digiloikka 2020 -projektitiimi, joka esitteli kouluvierailuilta kerättyä aineistoa galleriakävely-muodossa. Digiloikkarit vierailivat kevään ja syksyn 2017 aikana kaikissa Oulun peruskouluissa, yhteensä 67:ssa kouluyksikössä. Aineistoa varten haastateltiin koulujen rehtorit ja TVT-vastuuopettajat sekä osallistettiin työpajatyöskentelyyn yli 700 opettajaa.

Esittelyn jälkeen läsnäolijat pääsivät laatimaan kehittämistoimenpiteitä aineistosta nousseiden ongelmien ratkaisemiseksi. Kehittämistoimenpiteitä laadittiin neljässä ryhmässä, joiden aiheet olivat 1) osaamisen kehittäminen, 2) tekninen tuki, 3) laitteet ja verkot, 4) ohjelmistot ja oppimisympäristöt.

Digiloikka-tiimi työstää parhaillaan kouluvierailuaineiston pohjalta selvitysraportta koulujen digitaalisuuden nykytilasta. Tämän jälkeen työpajoissa laadittuja toimenpiteitä käytetään pohjana työstäessä Oulun perusopetuksen digikehittämissuunnitelmaa. Nykyisiä toimenpiteitä täydennetään vielä tammikuussa rehtoreille suunnatussa johtamisen työpajassa.

Digiloikka 2020 -projektiimi
Anssi, Sara ja Ville

Digiloikka 2020 -projekti kouluvierailuiden jälkeen

Viimeinen kouluvierailu pidettiin 13.10. Madetojan lukiossa ja Pohjankartanon koululla. Kokonaisuudessaan saimme etuoikeuden vierailla kouluvierailuiden aikana yhteensä 67 peruskouluyksikössä ja 11 lukiossa.

Projektin seuraavassa vaiheessa teemme projektitiiminä osittain päällekkäin kolmea eri tehtävää:

  • Raportoimme kirjallisesti nykytilan selvitystä peruskoulujen ja lukioiden digitaalisuudesta
  • Järjestämme osallistavia työpajoja, joissa kehitämme aineiston pohjalta perusopetuksen nykyistä tilannetta
  • Kirjoitamme kirjallista toimintaohjeistusta seuraaville askeleille, joiden kautta kaupungin digitaalisuutta voitaisiin lähteä perusopetuksessa kehittämään eteenpäin

Olemme saaneet perusopetuksen ja lukioiden kouluvierailuilta yli 120 nauhoitettua haastattelua (sekä rehtorit ja TVT-vastuuopettajat) ja 727 Walk in -työpajojen vastauslomaketta opettajilta. Odotamme vielä marraskuun viimeisenä päivänä valmistuvaa Opeka-kyselyn aineistoa, josta saamme luettavaksi ja analysoitavaksi arvioilta noin 700 peruskoulun opettajan vastaukset.

Kiitos jokaiselle koululle, jossa saimme vierailla ja kiitos jokaiselle rehtorille ja TVT-vastuuopettajalle, joka varasi aikaa haastatteluille. Seuraavaksi lähdemme viemään aineiston antia eteenpäin eri sidosryhmille kaupungin sisällä.

Projektissamme keväästä saakka mukana ollut Anne Koskela (kuvassa toinen oikealta) siirtyi sivistys- ja kulttuuripalveluiden sisällä uuteen projektiin lokakuun alusta. Projekti kantaa nimeä Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt ja on osana laajempaa 6Aika-hanketta.

Annen projektin päätavoitteena on edistää käyttäjälähtöisten oppimisympäristöjen kehittymistä kuutoskaupungeissa. Hankkeessa rakennetaan hankepartnereille yhteinen viitekehys koskien yritysten, tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden, kaupunkien ja käyttäjien yhteiskehittämistä luomalla yhteiskehittämiselle toimivat ja selkeät toimintamallit. Tuloksena tavoitellaan myös uusia tai kehitettyjä fyysisiin tai virtuaalisiin oppimisympäristöihin liittyviä ratkaisuja, tuotteita tai teknologioita. Näin yhteiskehittämisestä hyötyvät niin oppimisympäristöjen käyttäjät kuin ratkaisuja tuottavat yritykset.

Digiloikka 2020 ja Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt ovat jo tehneet ja tulevat tekemään yhdessä asioita tulevien kuukausien aikana Oulun kaupungin koulujen digitaalisuuteen ja toimintakulttuuriin liittyen.

Tsemppiä ja menestystä Annelle uuteen projektiin!

Digiloikka 2020 -projektiimi
Anssi, Sara ja Ville

Rehtorihaastattelut osana kouluvierailuja

Kouluissa käydessämme haastattelemme aina TVT-vastuuopettajien lisäksi rehtorit. Osassa haastatteluissa on ollut mukana myös koulujen varajohtaja. Haastattelut aina nauhoitetaan, litteroidaan ja analysoidaan jokainen.

Tähän mennessä olemme pitäneet reilut 40 rehtorihaastattelua, ja kokonaisuudessaan vuoden aikana tulemme pitämään yhteensä noin 60 haastattelua koulujen johtajille.

Rehtoreita haastatellessamme olemme käyttäneet seuraavia kysymyskategorioita:

  • Johtaminen ja strategia
  • Resurssit
  • Opettajien työ
  • Käytännöt, normit, linjaukset
  • Yhteistyö ja tulevaisuuden tila

Haastattelut ovat kestäneet keskimäärin 32 minuuttia.

Rehtoreilla on ollut painavaa kerrottavaa koulujen digitaalisuuteen liittyen, ja esimerkiksi lukioiden osalta erityisesti sähköiset ylioppilaskirjoitukset ja niihin valmistautuminen ovat vaikuttaneet merkittävästi koulujen työskentelyyn.

Kirjoitamme kaikkien vierailujen jälkeen lisää konkreettisista havainnoista, joita kouluilta on löydetty.

–Digiloikka 2020 -projektiimi
Anne, Anssi, Sara ja Ville

 

TVT-vastuuopettajat Digiloikka-projektin tietolähteenä

Digiloikka-tiimimme on vieraillut tänä syksynä jo 20:ssa kouluyksikössä. Kevään vierailut mukaan lukien Walk In -kyselyyn on osallistunut yhteensä 43 yksikköä.

Yhtenä tärkeänä osana kouluvierailuja on TVT-vastuuopettajien haastattelut. Projektin puitteissa haastatellaan jokaisesta Oulun koulusta yksi tai useampi TVT-vastuuopettaja. Haastattelussa käsitellään muun muassa opettajien digivalmiuksia ja osaamisen kehittämistä, TVT-vastuuopettajan toimenkuvaa, koulun laitekantaa, sekä tukipalveluiden toimivuutta.

Haastatteluiden avulla saadaan erittäin arvokasta tietoa koulun arjesta, tarpeista ja toimivista ratkaisuista digitalisuuden hyödyntämiseen liittyen. Haastatteluaineisto tulee olemaan olennainen osa selvitystyön raporttia. Olemme kiitollisia kaikille haastatteluihin osallistuneille!

Juttelua porkkanaleivosten äärellä

Kouluun saapuessa kannamme monenlaista tavaraa mukanamme. Erään ruotsalaisen ketjun siniseen kassiin mahtuu vanerilevyt, kyniä, post-it -lappuja, nauhurit haastatteluita varten, kyselylomakkeita ja muuta tarpeellista tavaraa. Työparin kädessä keikkuu kuivaustelineet ja porkkanaleivokset. Näistä kokoamme opettajanhuoneisiin walk in –kyselyn, johon voi osallistua esimerkiksi välitunnin aikana arjen kiireiden niin salliessa.

Kyselyyn voi osallistua täyttämällä ensin lomakkeen, jonka jälkeen vastataan vanerilevyillä oleviin kysymyksiin post it -lapuilla. Osallistuminen vie 10-15 minuuttia vastaajasta riippuen. Mikäli jostakin aiheesta on enemmän sanottavaa, niin keskustelemme mielellämme pidemmänkin aikaa. Olemme kiitollisia aidoista kohtaamisista jokaisessa vierailemassamme koulussa ja kuulemme mielellämme lisää koulujen digitaalisuuteen liittyvistä kompastuskivistä ja onnistumisista.

Kyselyä on vetämässä koulun koosta riippuen 1-4 henkilöä Digiloikka 2020 -tiimistä. Kyselyn aineisto kerätään kehityssuunnitelman teon tueksi. Jokainen koulu on ollut erilainen, mutta samankaltaiset huolet esimerkiksi oppilaiden eriarvoistumisesta nousevat esille. Vaikuttamisen ja keskustelun mahdollisuutta ei kannata ohittaa, vaan kannustamme jokaista opettajaa tulemaan juttusillemme digitaalisuuteen liittyvien ajatustensa kanssa.

Koulun henkilökunnalle suunnatun kyselyn lisäksi teemme TVT-vastuuopettaja- ja rehtorihaastattelut. Niitä avaamme tulevissa blogiteksteissä tarkemmin.

Nähdään porkkanaleivosten äärellä!

Syksyn suunnitelma: Digiloikka 2020

Uusi lukuvuosi on alkanut ja kouluilla on jo täysi vauhti päällä. Digiloikka-tiimi jalkautuu myös kouluille heti elokuun puolen välin jälkeen, ja tässä postauksessa avaammekin vähän tarkemmin syksyn aikataulua ja sisältöä.

Syksylle olemme sopineet yhteensä 54 kouluvierailua, joista 11 ovat lukioissa ja loput eri peruskouluyksiköissä Oulun alueella. Ensimmäiset kouluvierailut ovat 22.8. tiistaina, kun suuntaamme Aseman, Jokikylän ja Kuivasojan kouluille. Näillä näkymin syksyn viimeiset vierailut ovat 13.10. Madetojan musiikkilukiossa ja Pohjankartanon koulussa.

Lokakuun puolivälissä meillä on käsissä dataa kaikista Oulun alueen peruskouluyksiköistä ja lukioista. Olemme siinä vaiheessa tavanneet yli tuhat opettajaa ja haastatelleet alueemme jokaisen rehtorin. Näin laajaa nykytilan selvitystä ei ole vielä aikaisemmin Suomen kunnissa tehty opetuksen digiloikkaan liittyen. Kaiken tämän arvokkaan aineiston analysointi, tärkeimpien havaintojen nostaminen esille ja tulevaisuuden kehittämistoimenpiteiden hahmottaminen täyttävät loppuvuoden.

Keskeinen teema projektissamme on ollut yhdessä tekeminen ja kaikkien sidosryhmien osallistaminen. Samaa tulemme jatkamaan projektimme jokaisessa vaiheessa.

Hyvää uuden lukuvuoden alkua toivottaen!

–Digiloikka 2020 -projektitiimi

Anne, Anssi, Sara ja Ville

Digiloikka 2020 -projektin eteneminen kesäkuukausina

Juhannus on takana, kouluissa syksyn suunnittelu pitkällä ja pian loppukin kouluhenkilökunta pääsee viettämään ansaittua kesälomaansa. Digiloikka 2020 -projektitiimi sijoittautuu porrastaen Oulu10:iin ja kesälaitumille.

Tavoitteemme kesälle on analysoida kaikki aineisto, jota olemme keränneet kevään aikana ja benchmarkata Suomen muiden kuntien parhaimpia käytänteitä digiloikan alueella. Keväällä pidimme yhteensä 44 haastattelua, joissa omissa haastatteluissaan rehtorit ja TVT-vastuuopettajat vastasivat koulujen arkeen liittyviin kysymyksiin, minkä lisäksi saimme Walk in -työpajoissa vastauksia yhteensä sadoilta eri opettajilta ja muilta kouluissa työskenteleviltä. Kaikki haastattelut ja Walk in -työpajojen vastaukset on litteroitu, ja kuten aiemmassa blogipostauksessamme viittasimme, tiettyjä teemoja alkaa jo selkeästi nousemaan esille. Niistä lisää syksyllä.

Projektitiimme on porrastaen lomalla kesän aikana, ja palaamme loputkin töihin elokuun alussa. Kouluvierailut starttaavat tiistaina 22.8. ja siitä lähtien meillä onkin syksylle sovittuna vierailut yhteensä yli 50 kouluyksikössä!

Kiitos kaikille yhteistyöstä, avoimuudesta ja laadukkaista sisällöistä kevään aikana.

Jatketaan syksyllä tästä mihin jäätiin.

Hyvää kesänaikaa kaikille!

–Digiloikka 2020 -projektitiimi
Anne, Anssi, Sara ja Ville

Kouluvierailut kesälomalle

Kevään aikana Digiloikka 2020 -tiimi on vieraillut yhteensä 23 kouluyksikössä Oulussa. Kiitämmekin kaikkia meille ovensa avanneita tähänastisesta yhteistyöstä! On ollut erittäin antoisaa keskustella opetushenkilöstön kanssa digitaalisuudesta koulun arjessa ja kuulla, millaisia onnistumisia ja haasteita opettajat kohtaavat.

Kaikkia pohdituttavia teemoja on jo alkanut nousta kerätystä aineistosta. Erityisesti koulujen laitekanta, langaton verkko ja opettajien tietotekninen osaaminen puhuttavat yksikön koosta tai uutuudesta riippumatta. Opettajien koulutuksen tarve on kasvanut teknologian nopeasti kiihtyvän kehitystahdin myötä. Yksiköissä onkin havaittu hyviä koulutuksen muotoa, joilla TVT-taitoja kehitetään omaa työyhteisöä tukien. Digiloikan suhteen erityisesti läheltä saatava tuki on noussut keskusteluissa esille yhdeksi toimivista ratkaisuista.

Huovisen porkkanaleivokset ovat maistuneet niin opetushenkilöstölle kuin tiimiläisillekin

Jatkamme kesän aikana tähän asti kerätyn materiaalin analysointia ja palataan kouluvierailujen pariin sitten taas elokuussa. Nyt tahdommekin toivottaa kaikille oikein ihanan rentouttavaa lomaa ja lämpimiä kesäpäiviä!