Arkistot kuukauden mukaan: joulukuu 2017

Galaksi – missä liikunta ja luovuus kohtaavat

Kemintien maantieympäristön muuttaminen Oulun pohjoiseksi bulevardiksi on merkittävä hanke, joka luo edellytykset kehittää Ouluun uudenlainen Välivainion ja Alppilan yhdistävä urbaani kaupunginosa. On ollut mielenkiintoista ja silmiä avaavaa olla mukana kehittämässä kaupunkia ja tuomassa toteuttajien näkökulmaa kehitystyöhön jo hankkeen varhaisessa vaiheessa.

Bulevardihankkeen rakentaminen alkaa Välivainion Galaksista, joka sijoittuu nykyisen Välivainion koulun alueelle. Alueen suunnittelun lähtökohtana on Rakennusliike Lapti Oy:n laatima kilpailutyö ”Galaksi”, jonka perusteella kaupunki valitsi Laptin yhteistyökumppaniksi alueen kehittämiseen. Kilpailuun laadittu suunnitelma on lähtökohta, jota kehitetään uuden tiedon ja nyt laadittavan kaavarungon pohjalta.

Välivainion Galaksista on tulossa uudenlainen vetovoimainen asuin-, työpaikka- ja palvelukeskittymä, jonka henkeä kuvaavat liikunta, luovuus ja digitaalisuus. Galaksi muodostuu kolmesta korttelista sekä alueen sydämeksi muodostuvasta toriaukiosta Galaksi Plazasta, joka yhdistää asukkaat ja julkisen liikenteen sekä alueen lähipalvelut.  Galaksi rajoittuu toiselta sivultaan vihervyöhykkeeseen, mikä tekee asumisympäristöstä rauhallisen ja antaa mahdolliseen virkistymiseen lähiluonnossa.

Galaksista halutaan rakentaa ympäristö, joka tuo liikkumisen osaksi kaikenikäisten arkea. Tavoitteena on, että hyvien liikkumiseen kannustavien laadukkaiden lähiliikuntapalveluiden lisäksi muut toimivat lähipalvelut ja hyvät kulkuyhteydet voivat vähentää yksityisautoilua ja kannustaa omaehtoiseen liikkumiseen. Alueelle suunnitellun vehreän liikuntapuiston kautta on hyvät yhteydet kaupungin kuntoilureiteille ja liikuntapaikoille.

Luovuus tulee näkymään Galaksissa eri muodoissa. Välivainion Galaksille pyritään eri tekniikoin toteuttamaan oma visuaalinen ilme, jonka tavoitteena on luoda alueelle kokonaisvaltainen alueidentiteetti ja muistijälki. Galaksi toimii myös luovana ympäristönä, jossa mahdollistetaan uusien palvelumallien ja erilaisten teknisten ratkaisujen kokeilu ja kehittäminen asukkaiden ja alueen toimijoiden hyväksi.

Rakennetun ympäristön digitaalisuus tulee osaksi Galaksia. Valtavalla vauhdilla kehittyvä digitaalisuus näkyy myös rakennetussa ympäristössä. Digitaalisuuden lisääntyminen tarkoittaa helpotusta ihmisten arkeen. Se voi tarkoittaa älykkäitä valaistusratkaisuja, parempaa sisäilmaa, yhteisöllisiä digipalveluita tai ihan mitä tahansa uutta, jota emme osaa vielä kuvitella. Kaiken lähtökohtana on laadukkaamman ja helpomman arjen kehittäminen automaattisten tai helppokäyttöisten palveluiden ja tuotteiden avulla.

Uuden kehittäminen vaatii uudenlaista näkökulmaa sekä rohkeita kokeiluja. Rakennusliike Lapti on laatinut Välivainion Galaksin yhteydessä tehtävää kehitystyötä varten Business Lab -mallin, jossa Oulun yliopisto, VTT sekä eri alojen yritykset kehittävät yhdessä osaamistaan, tuotteitaan ja palveluja. Galaksi toimii näiden testiympäristönä niin rakentamisen kuin käytönkin aikana. Laptin Business Lab on avoin yhteisö, jossa tehtävään kehitys- ja tutkimustyöhön halukkailla kumppaneilla on mahdollisuus tulla mukaan.

Välivainion Galaksin rakentamista tulee määrittämään alueelle laadittava asemakaava. Asemakaavassa voidaan myös määritellä, minkä tyyppisiä palveluja alueella voidaan toteuttaa ja miten autoiluun alueella suhtaudutaan. Galaksista ollaan laatimassa viihtyisää, liikunnalliseen elämäntapaan kannustavaa elinympäristöä, joka toimii myös luovuuden, luovan ajattelun ja uusien rohkeiden kokeilujen mahdollistavana kehitysalustana. Kun tämä huomioidaan oikealla tavalla asemakaavassa, on Oululla mahdollisuus saada pohjoisen bulevardin varteen uudenlaisen elinympäristön suunnan näyttäjä.

Välivainion Galaksi on bulevardin rakentamisen avaus ja muodostuu koko pohjoisen bulevardin sydämeksi, jonka ympärille uusi urbaani kaupunginosa rakentuu.

Kirjoittaja: Mikko Lohi, rakennuttajapäällikkö, Rakennusliike Lapti Oy
Rakennusliike Lapti Oy on Oulun kaupungin yhteistyökumppani entisen Välivainion koulun ympäristön kehittämisessä.

Opettajien osaaminen mahdollistaa onnistuneen digiopetuksen

Kouluvierailuilla opettajien jututtamisen lisäksi kerättiin aineistoa lomakkeella ja Walk in –työpajaosuudella. Lomakkeelle avattiin avoimien kysymyksien avulla opetustilannetta, jossa hyödynnettiin digitaalisia ratkaisuja onnistuneesti. Opettajat kertoivat tarkemmin onnistumisen taustalla olevista tekijöistä, joihin lukeutui mm. toimivat ja saatavilla olevat laitteet, opettajan oma osaaminen ja toimivat sovellukset ja hyvä etukäteissuunnittelu.

Digitaalisten ratkaisujen käyttö onnistuneesti on opettajan näkökulmasta usein kasvattanut oppilaiden motivaatiota ja näin tehostanut oppimista. Digitaaliset ratkaisut ovat tuoneet myös helpomman tavan toteuttaa jonkin työvaiheen ja siten myös positiivisen kokemuksen opetustilanteesta. Muistiinpanojen teko ja töiden raportointi on helpompaa, kun voidaan esimerkiksi tehdä portfolio OneNotessa ja hyödyntää oppilaiden tuottamaa kuvamateriaalia sen tukena. Myös töiden seuranta helpottuu, kun opettaja pystyy tarkistamaan oppilaskohtaisen etenemisen ohjelmasta koko opetusjakson ajan. Sanakokeita ei tarvitse tulostaa, vaan voidaan käyttää esimerkiksi Formsilla luotuja kokeita, kustantajan valmiita materiaaleja tai vaikka visailun hengessä Kahootia.

Suosittu visailuohjelma Kahoot

Lomakevastauksia analysoidessamme huomasimme monia hyviä esimerkkejä helpottamaan tai tuomaan lisämaustetta opetukseen. Tässä listattuna muutama digivinkki osaavilta opettajiltamme:

  • Oppilaiden jakaminen ryhmiin tapahtuu helposti esimerkiksi TeamShaken avulla
  • Omien kirjojen tekemiseen voi käyttää Book Creatoria tai OneNotea
  • Animaatioita voi iPadilla tehdä iMotionilla, muilla tablet-laitteilla voi käyttää esimerkiksi Movie Makeria tai Stop Motionia
  • Suunnistamiseen saat uutta näkökulmaa QR-koodien avulla tai viemällä tehtävänannot seppo.io:hon
  • Kyselyitä ja esimerkiksi kielten sanakokeita voi tehdä Kahootin avulla, joka mainittiin oppilaita innostavaksi sovellukseksi
  • Listauksen vapaasti kuvia tarjoavista kuvapankeista löydät täältä: https://www.omnipartners.fi/artikkelit/parhaat-ilmaiset-kuvapankit/
  • GarageBand-sovelluksella voi tehdä omia kappaleita valmiista rytmi- ym. elementeistä
  • Sykemittareiden ja eri älypuhelimien sovellusten avulla voi tarkkailla omaa aktiivisuuttaan tai kuljettua reittiä esimerkiksi liikunnan tunneilla

Opettajien osaaminen on tärkeässä asemassa digitaalisuuden hyödyntämisen suhteen opetuksessa. Tämä tiedostaen pyrimme luomaan kestäviä ratkaisuja osaamisen tukemiseksi ja parantamiseksi hyödyntäen esimerkiksi Opeka-kyselyn vastauksia ja aineistoamme Oulun koulujen ”digiloikan” kehitystyössä.

Digiloikka 2020 –tiimi

Koulujen digitalisuuden kehittämistä rehtorifoorumilla

Aikaisemmassa tekstissä kerroimme, että kouluvierailuiden jälkeen järjestämme mm. osallistavia työpajoja, joissa kehitämme aineiston pohjalta perusopetuksen nykyistä tilannetta. Näistä yksi järjestettiin tiistaina 7.11.2017 Hiukkavaaran monitoimitalolla. Hiukkavaaraan kokoontui peruskoulujen rehtoreiden kehittämisfoorumi, jonka aiheena oli digitaalisuuden kehittäminen kouluissa. Paikalle kokoontui reilun 50 henkilön asiantuntijaryhmä sisältäen rehtoreiden lisäksi henkilöitä mm. Sivistys- ja kulttuuripalveluiden HR:stä ja ICT-tiimistä.

Työpajatyöskentelyä Hiukkavaaran koululla

Päivän ohjelmasta vastasi Digiloikka 2020 -projektitiimi, joka esitteli kouluvierailuilta kerättyä aineistoa galleriakävely-muodossa. Digiloikkarit vierailivat kevään ja syksyn 2017 aikana kaikissa Oulun peruskouluissa, yhteensä 67:ssa kouluyksikössä. Aineistoa varten haastateltiin koulujen rehtorit ja TVT-vastuuopettajat sekä osallistettiin työpajatyöskentelyyn yli 700 opettajaa.

Esittelyn jälkeen läsnäolijat pääsivät laatimaan kehittämistoimenpiteitä aineistosta nousseiden ongelmien ratkaisemiseksi. Kehittämistoimenpiteitä laadittiin neljässä ryhmässä, joiden aiheet olivat 1) osaamisen kehittäminen, 2) tekninen tuki, 3) laitteet ja verkot, 4) ohjelmistot ja oppimisympäristöt.

Digiloikka-tiimi työstää parhaillaan kouluvierailuaineiston pohjalta selvitysraportta koulujen digitaalisuuden nykytilasta. Tämän jälkeen työpajoissa laadittuja toimenpiteitä käytetään pohjana työstäessä Oulun perusopetuksen digikehittämissuunnitelmaa. Nykyisiä toimenpiteitä täydennetään vielä tammikuussa rehtoreille suunnatussa johtamisen työpajassa.

Digiloikka 2020 -projektiimi
Anssi, Sara ja Ville