Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, mitä niitä nyt on

Some eli sosiaalinen media tulee vastaan kaikkialla, missä viestinnästä puhutaan. Tai viestintää tehdään.

Sosiaalisen median käyttö on osa myös Oulun kaupungin toimintaa ja viestintää. Eri viestintäkanavien välillä on yhteys: kanavat muodostavat kokonaisuuden. Sosiaalisen median hyödyntäminen edellyttää suunnitelmallisuutta, aktiivista osallistumista ja henkilöresursseja sekä säännöllistä päivittämistä. Somen palvelut tukevat kaupungin strategiaa – sosiaalisen median kanavat ovat osa Oulun kaupungin asiakaspalvelua. Jotta se tulisi sanottua mahdollisimman yksinkertaisesti ja suoraan, alleviivaan: kaupungin työntekijät käyttävät sosiaalista mediaa töissä työntekoon.

Oulun kaupunki Instagramissa

Oulun kaupunki Instagramissa

Sosiaalinen media eroaa perinteisestä joukkoviestinnästä muun muassa siinä, että käyttäjät eivät ole vain vastaanottajia, lukijoita, vaan voivat myös kommentoida, tutustua toisiin, merkitä suosikkeja, jakaa sisältöjä jne. Lukija on itse aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja. Toiminta tuottaa lisää sosiaalisuutta, verkottumista ja yhteisöllisyyttä.

Somea leimaa jatkuva muutos: uusia kanavia ja tapoja tulee koko ajan. Someviestinnän luoteeseen kuuluu nopeus ja avoimuus – yksi viesti voi tavoittaa nopeasti laajan joukon ihmisiä. Tässä muutoksessa ja nopeassa viestinvälityksessä Oulun kaupunki pyrkii olemaan mukana.

Oulun kaupungin toimijat voivat hyödyntää somea muun muassa:

  • kuntalaisille tiedottamisessa
  • asiakaspalvelussa ja neuvonnassa
  • kuntalaisten ja eri asiakasryhmien kohtaamisessa ja ohjauksessa, esim. verkossa tehtävä nuorisotyö
  • kuntalaisten ja viranhaltijoiden välisessä asioinnissa
  • päätöksenteon tukena ja keskustelun herättäjänä, ideoiden keräämisessä ja ns. joukkoistamisessa, esimerkiksi johto kertoo valmistelussa olevista asioista somessa
  • tapahtumamarkkinoinnissa
  • kuntalaisten osallistumisen ja vuorovaikutuksen aktivoinnissa
  • positiivisen mielikuvan luomisessa ja maineenhallinnan tukena.

Oulun kaupunki toimii sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä mm. näillä foorumeilla:

Lisäksi eri toimialoilla, virastoilla ja laitoksilla on omia some-kanaviaan, joilla he tavoittavat omat asiakkaansa. Puhumattakaan nuorisotyöstä, jota tehdään laajalti sosiaalisen median kautta.

Missä roolissa Oulun kaupungin työntekijät voivat toimia sosiaalisessa mediassa? Rooli riippuu käytettävästä ympäristöstä ja työn tavoitteista.

  • virkarooli, kaupunginjohtaja, nuorisotyöntekijä
  • organisaation edustaja, esim. Oulun kaupunginkirjasto
  • omalla nimellä, esimerkiksi verkostoitumisessa

Sosiaalisen median toimivuutta organisaation näkökulmasta arvioidaan jatkuvasti. Käyttäjien osallistuminen, aktiivisuus ja sitouttaminen on tärkeää. Jos jokin kanava ei toimi, sen käytön voi myös lopettaa. Joskus jonkin some-kanavan käyttö voi hiipua, silloin on järkevää ottaa tilalle joku toimivampi kanava.

Niin, avasin eilen Twitter-tilin, jossa olen nimenomaan työroolissani konsernipalvelujen hallintojohtajana @arieheikkinen.

Ari Heikkinen
konsernipalvelujen hallintojohtaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *